OPRIȚI ”PANDELIZAREA” CAPITALEI!

OPRIȚI ”PANDELIZAREA” CAPITALEI!

319
0
DISTRIBUIȚI

Firea DasterDe astăzi, Gabriela Firea poate face afaceri pe banii noștri. Primăria a înființat 19 societăți pe acțiuni care vor presta servicii pentru tot ce mișcă în Capitală. Holdingul ”București, Capitală Europeană“ se va ocupa de energie, iluminat public, administrarea spitalelor municipalității, baze sportive, obiective turistice, parcuri, copaci din parcuri, ștranduri, spații publicitare, pază, voluntariat civil, consolidarea blocurilor, administrarea drumurilor și a parcărilor publice, tehnologia informațiilor, dar și de un dispecerat de servicii de taximetrie.

Toate aceste firme, care au fost înființate în ciuda unei argumentații extrem de sumare și generaliste, vor avea ca acționar unic Consiliul General al Municipiului București. În același timp, Primăria a decis și înființarea funcției de administrator public, care va coordona inclusiv aceste societăți. Administratorul public va avea un contract încheiat direct cu primarul general. Administratorul public va primi un salariu cât indemnizaţia primarului general. La aceste SA-uri vor lucra, după declarațiile lui Firea, 5.000 de oameni, care nu se știe dacă vor dubla angajații existenți în regiile de acum ale Primăriei care au un obiect de activitate similar cu al noilor firme. Oricum, noii angajați nu vor fi funcționari publici, ceea ce va deschide pentru funcțiile de directori sau membri ai consiliilor de administrație robinetul salariilor uriașe.

Deși înainte de ședința de ieri nota de fundamentare pentru înființarea celor 19 societăți nu făcea referire la vreun studiu de fezabilitate, nici nu cuprindea vreun calcul sau studiu de impact și nici ce va însemna asta pentru bugetul Primăriei, proiectul inițiat de Gabriela Firea a trecut fără mari probleme.

Dezbaterea din ședință a fost tensionată, dar proiectele au trecut în general cu 31 de voturi „pentru“, 17 „împotrivă“ şi zero abțineri. Poate și pentru că membrii Consiliului General vor face parte din AGA celor 19 societăți.

Modelul Voluntari

Invenția lui Firea seamănă mai puțin cu Viena sau cu alte capitale europene pe care le invoca drept model și mai mult cu Voluntariul. Acolo, sub conducerea lui Florentin Pandele, soțul primarului Capitalei, există mai multe astfel de firme. SC Euro ApaVol SA – pentru apă și canalizare, SC Ecovol SA – pentru salubrizare, SC Electrovol SA – pentru proiectare și exploatare de instalații electrice, SC Televosystems SA – pentru cablu și televiziune, precum și SC SecurityVol SA – pentru pază și protecție sunt câteva dintre acestea. Cum stau ele din punct de vedere economic, nu se poate vedea, deoarece au omis să pună datele pe site-uri, chiar dacă sunt finanțate din fonduri publice.

Primăria a crescut doar prejudiciile

La nivelul Municipiului București, sunt înregistrate 538 de entități ce intră în competența de verificare, ponderea cea mai însemnată reprezentând-o cele 522 de instituții publice de interes local, ale căror conducători sunt ordonatori de credite, din care 7 fiind ordonatori principali de credite (Municipiul București și cele 6 sectoare). La acestea se adaugă 3 regii autonome locale,12 societăți comerciale cu capital integral/majoritar al autorităților locale și Autoritatea Municipală de Reglementare a Serviciilor Publice (în categoria alte entități). Se remarcă o tendință de scădere (cu aproximativ 50% în fiecare an) în cazul veniturilor suplimentare (care au scăzut de la 70.232 mii lei în 2013 la 18.203 mii lei în 2015) și o creștere exponențială a prejudiciilor (creșterea este de 386,6% în anul 2014, față de anul precedent, și de 211,8% în 2015, față de 2014). Abaterile financiar-contabile, după scăderea accentuată în 2014, au revenit în 2015 (1.892.545 mii lei), depășind nivelul din 2013 (1.645.721 mii lei). Scăderea volumului veniturilor suplimentare este și o consecință a implementării măsurilor dispuse prin decizii în urma auditărilor și controalelor anterioare (îndeosebi în domeniul colectării impozitelor și taxelor locale), se arată în Raportul Curții de Conturi din 2016. (E.P.)

Am găsit similitudini la Voluntari. Ceea ce vrea să facă doamna Firea este o „pandelizare“ a Bucureștiului

„Ce ne propune doamna Gabriela Firea este de fapt o primărie paralelă, care să nu dea socoteală bucureștenilor pentru ceea ce face, și evident că USR este împotriva unui astfel de mod de a administra Bucureștiul. Prin ceea ce ni se propune azi, se dorește scoaterea activității Primăriei de sub acest control al Consiliului General. În loc ca Primăria să facă achizițiile publice conform legii, așa cum o face în acest moment, ea va achiziționa de la aceste societăți comerciale, iar acestea, la rândul lor, vor achiziționa de pe piață și nu vor mai fi nevoite să respecte legea achizițiilor publice“, spune Nicușor Dan, liderul USR.

La rândul său, un alt consilier USR de la Primăria Capitalei, Roxana Ring, a declarat: „Modelul la care doamna Firea se referă este cel al capitalelor europene, Viena în mod deosebit – Wintersteiger AG, care este un holding al Primăriei Viena. De curiozitate, m-am uitat și eu pe acest site și nu seamănă cu nimic din ceea ce vrea să facă doamna Firea. Am găsit similitudini, în schimb, la Voluntari. Ceea ce vrea să facă Doamna Firea este de fapt o «pandelizare» a Bucureștiului“.

Și PNL se opune proiectului prin care Firea vrea să transforme Bucureștiul în mall-ul propriu. Cristian Bușoi, secretarul general interimar al PNL, susține că înființarea celor 19 societăți comerciale în cadrul Municipalității reprezintă o „escrocherie“ și anunță că liberalii vor vota împotrivă.

„Anunțul primarului general privind înființarea a 19 societăți comerciale care să administreze activitățile Primăriei este o escrocherie ce nu trebuie lăsată să se producă. În primul rând, prin înființarea celor 19 societăți comerciale, se fragmentează și se amestecă cadrul de supraveghere al circuitelor financiare și al evaluării calității serviciilor prestate. Acum, de bine, de rău, există o răspundere politică stabilită și în mod public prin vot, prin care primarul și consilierii PSD își asumă politic administrarea Capitalei și, prin urmare, pot fi sancționați public. Înființarea unor societăți comerciale înseamnă înlocuirea responsabililor politici, care acum sunt cunoscuți, cu niște echipe manageriale «fără chip», autonome în raport cu cetățenii, dar fidele grupurilor de partid – că doar nu-și face cineva iluzia că managerii companiilor vor fi recrutați de altundeva decât din Voluntari“, afirmă Bușoi. (E.P.)

Este doar o formă de naționalizare a afacerilor noastre private

Decizia Primăriei Municipiului București de a înființa un dispecerat comun pentru taximetrie, gestionat de primărie, reprezintă o formă de naționalizare a afacerilor private ce funcționează legal, care va genera haos în piață și va produce șomeri, arată reprezentanții Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România într-un comunicat de presă. Aproximativ 1.200 de angajați ai celor 37 de dispecerate private din București ar deveni șomeri. „În urma anunțului făcut de primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, referitor la constituirea unui dispecerat comun al tuturor firmelor de taximetrie, vă informăm că această acțiune ar aduce prejudicii majore companiilor private de taxi. Înființarea unui dispecerat comun nu este oportună pentru taximetriștii din București și nici nu va rezolva problema pirateriei, așa cum se pretinde. Este doar o formă de naționalizare a afacerilor noastre private, care va genera haos pe piața în care activăm și va scoate în șomaj circa 1.200 de angajați ai dispeceratelor“, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR. Un dispecerat al PMB ar veni și în contradicție cu legislația care reglementează această activitate, iar PMB ar trebui să-și dea singură autorizație și eventuale amenzi. „Pe lângă faptul că acești oameni vor intra în șomaj, afectând și familiile acestora, decizia nu rezolvă nici problema platformelor care funcționează ilegal, pentru că acestea nu vor fi afectate de decizia PMB. Nu rezolvă absolut nicio problemă reclamată de noi conducerii PMB timp de 8 luni“, se mai arată în comunicatul COTAR. (S.S.)

Asociația Națională a operatorilor de transport în regim de taxi – Remus Nedelcu, director

Cotidianul: Ce părere aveți despre faptul că primarul general, Gabriela Firea, vrea să înființeze un dispecerat unic pentru toate firmele de taxi din București?

Remulus Nedelcu: O părere proastă, pentru că nu se va înțelege nimic din acest dispecerat unic. Doar primăria știe ce vrea să facă exact. Nu știm ce înseamnă dispeceratul unic pentru aceasta. În cursul lunii martie vom ieși în stradă, sper eu, cât mai mulți. Ultima dată când am ieșit, în 2007 sau 2008, nu mai știu sigur, am fost mulți, foarte mulți, de data asta vom ieși și mai mulți. Avem 5-6-7 mii de mașini.

– Pe dumneavoastră, personal, vă afectează acest dispecerat unic?

– Personal… dacă acest dispecerat se înființează, în centrală nu mai dau de cap apelurilor, nu-i normal acest lucru. Pe mine, personal, nu mă afectează.

– Vor fi persoane care vor rămâne fără loc de muncă?

– Sigur că vor fi. Sunt multe femei care lucrează în dispecerate, ele vor rămâne fără loc de muncă. (I.Ș.)

Managementul Primăriei a băgat RADET în insolvență

Radu Opaina, președintele Federației Asociațiilor de Proprietari din România FAPR, fost director al RADET, a declarat pentru Cotidianul: „O societate comercială pe acțiuni care să înlocuiască RADET ar pleca din start cu o datorie de aproape un miliard. Regia este acum în insolvență și are datorii imense. Pentru eficientizarea activității acesteia mai sunt necesare investiții de milioane de euro. Orice societate care ar prelua obiectul de activitate al RADET ar trebui să preia și datoriile acestei regii. Și nu văd cine ar pleca, din start, cu datorii imense. Se spune că se vor crea noi locuri de muncă la noile socie­tăți comerciale, dar vor dispărea mult mai multe de la aceste regii. De la RADET au fost dați afară în ultimii doi ani peste două mii de oameni. Din luna mai, alte câteva zeci de persoane își vor pierde locul de muncă, după ce toate casieriile vor fi închise. Ce se întâmplă cu acești oameni? Mă îndoiesc că îi va prelua vreo societate comercială. De fapt, primăria vrea să scape de o parte din angajați și să reducă astfel cheltuielile de personal. Este, de fapt, o acțiune de externalizare, când se reduc cheltuielile cu salariile, pentru că dai oameni afară, dar ar putea crește în alte părți. Crearea acestor noi societăți comerciale nu rezolvă practic nimic, dacă se lucrează cu aceiași oameni. Trebuie să vină oameni noi, cu concepții noi, care să nu mai mintă, să nu mai fure. Cei care vor conduce aceste noi societăți trebuie să acționeze ca și când banii investiți ar fi ai lor. Altfel, schimbăm doar numele. Iar o regie autonomă mai poate fi susținută, chiar și artificial, prin acordarea de subvenții sau alte măsuri, o societate comercială falimentară nu are cum să mai fie resuscitată.“

Capitala are a doua reţea din lume de distribuţie centralizată a energiei termice, după cea din Moscova, cu cea mai lungă conductă din lume, de aproximativ 4.000 de kilometri. RADET avea la finalul anului 2015 datorii de circa 3,66 miliarde lei, circa 98% din această sumă reprezentând datoria către Electrocentrale Bucureşti (ELCEN), iar la finele lunii iunie 2016, datoriile au ajuns la circa 3,9 miliarde lei, potrivit unui raport privind insolvența RADET București, realizat de RomInsolv, administratorul judiciar al RADET. Situația dezastruoasă în care se află RADET a fost cauzată de neplata subvențiilor de la Guvern și Primăria Capitalei către RADET (circa 1 miliard lei), de plata cu întârziere a acestor subvenții, ceea ce a dus la acumularea de penalități, înghețarea tarifului, rețeaua învechită și lipsa investițiilor, se mai arată în raport. (S.S.)

Sute de regii sau companii de stat au falimentat pentru că erau conduse prost

„Cred că este nevoie de mai multe explicații, oferite, bineînțeles, de primarul general. Este nevoie de mai mult de o filă și jumătate, așa cum a arătat expunerea de motive privind acordul de principiu pentru înființarea unor astfel de societăți. Trebuie avute discuții serioase, care să depășească opțiunile politice, de stânga, suntem pentru etatism, sau de dreapta, pentru privat. Eu sunt mai degrabă împotriva înființării unor astfel de entități, dar trebuie avute discuții argumentate, care să ne convingă de necesitatea acestui demers. Nu e vorba despre privat versus stat. Știu sute de regii sau companii de stat care au falimentat, dar nu din cauză că erau de stat, ci pentru că erau conduse prost, pentru că nu exista voința ca aceste firme să meargă bine. Înțeleg că trebuie optimizate costuri, că vor fi desființate contracte, vor fi atacate în instanță. Dar dacă trăiești, ca privat, cu teama că oricând contractul poate fi rupt, ce faci? Nu te mai trage inima să te ocupi de întreținerea și buna funcționare a conductelor și a cablurilor, care aparțin statului, ci te interesează doar profitul imediat. Și până acum au existat contracte cu firme private, iar unele dintre acestea ar trebui să fie anchetate penal. Nu poți să faci deconturi de milioane pentru deszăpezirea orașului, când zăpada a rămas pe loc, iar chitanța de motorină decontată era luată de pe marginea drumului. Ne întrebăm ce se va întâmpla cu lucrătorii din regiile sau firmele deja existente ale primăriei. Pentru aceștia e tragic, dar trebuie să ne punem și întrebarea de unde va găsi primăria echipe de management performante. Vom avea manageri școliți, sau iar vom apela la oameni de partid, colegi de liceu sau neamuri? Sper să nu. De ce se înființează două companii, una pentru administrarea parcurilor și alta pentru întreținerea materialului lemnos de pe spațiile verzi? Cineva trebuie să dea mai multe explicații, să ne convingă.“ (Adrian Moraru, directorul adjunct al IPP) 

sursa – Mihai Boeru, Cotidianul, foto – Cotidianul

 

 

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ